Nauka czytania

Poprosiliśmy specjalistę od czytania, Marka Becka, o napisanie notatki uczącej dzieci czytania …

Czy masz dziecko w wieku czterech lub pięciu lat zbliżające się lub już w przedszkolu? Czy uważasz świat wczesnego czytania za mylący labirynt ze złożonymi, nakładającymi się i pozornie sprzecznymi pomysłami? Jeśli Twoje dziecko jest już w przedszkolu, zaczynasz odczuwać brak połączenia z rutyną i nieświadome tego, czego ona uczy w szkole?

Wiesz już, jak ważna jest umiejętność czytania dziecku każdej nocy. Ale możesz być niepewny, jak pracować z dzieckiem w domu, aby lepiej przygotować ją do przedszkola. Jeśli tak, nie jesteś sam

W tej notatce porozmawiamy o początkowych blokach dla dzieci zbliżających się lub właśnie w przedszkolu. Skoncentrujemy się na trzech obszarach: Zasadzie alfabetycznej, świadomości fonemicznej oraz identyfikacji literowej i korespondencji literowo-dźwiękowej.

Zasada alfabetu

Dla czterolatka język angielski jest jak tajemniczy kod. W tym kodzie, litery lub kombinacje liter (zwane grafemami) faktycznie oznaczają coś. To znaczy – reprezentują dźwięki (znane jako fonemy).

Większość przedszkolaków nie docenia tej „zasady alfabetycznej”. Na przykład, dwu- lub trzyletni, gdy napotyka wydrukowane słowo, takie jak „pies”, uważa, że ​​całe wydrukowane słowo, pies, reprezentuje jeden dźwięk , „Pies”. Nie rozumie funkcji trzech oddzielnych liter, które reprezentują trzy oddzielne dźwięki. Stopniowo należy informować małe dzieci i przypominać im, że czytanie słów zwykle wymaga „odgadywania” poszczególnych liter. Wskazówki kontekstowe, obrazy, a nawet to, co kręci się w twojej głowie w danym momencie, może odwrócić uwagę od podstawowego zadania: brzmiącymi słowami. Pierwszym krokiem jest docenienie tej zasady alfabetycznej.

Świadomość fonemiczna

„Świadomość fonemiczna” to wymyślne określenie rozumienia dźwięków. Kiedy trzylatek słyszy słowo takie jak „pies”, zwykle myśli, że składa się tylko z jednego dźwięku. Ważne jest, aby przed przedszkolem pomóc dziecku w wyćwiczeniu lub oderwaniu poszczególnych dźwięków z wypowiadanych słów. Aby to osiągnąć, spróbuj wykonać następujące czynności:

1. HARD: „Zamierzam powiedzieć słowo. Powiedz mi pierwszy dźwięk [nie literę] słowa „: (Przykłady: kot, mapa, rozdarcie, dół, choroba, kropka, itp.)

2. HARDER: „Zamierzam powiedzieć słowo. Powiedz mi ostatni dźwięk tego słowa „.

3. OSTATECZNIE: „Zamierzam powiedzieć słowo. Powiedz mi wszystkie dźwięki tego słowa „.

[Trzymaj się prostych, zwykle 3-literowych słów.]

Dopiero wtedy, gdy student może oddzielić dźwięki poszczególnych słów od słów wypowiedzianych, może zacząć, w swoim umyśle, połączyć dźwięk z wydrukowaną literą.

Korespondencja literowa i korespondencja listowa

Większość szkół używa komercyjnych serii do czytania, które obejmują nauczanie jednej lub dwóch liter w tygodniu w trakcie przedszkola. W prawie wszystkich tego typu seriach często pojawia się wiele wspólnych liter.

Jeśli jesteś gotowy, aby spróbować pracować z dzieckiem w zakresie identyfikacji liter i korespondencji list-dźwięk, skupiłbym się na wczesnych literach i ich dźwiękach. Gdy jesteś przekonany, że Twoje dziecko może zidentyfikować wczesne litery i ich dźwięki, możesz kontynuować.

Typowe wczesne litery obejmują: t, s, p, m, r, c, d, n (spółgłoski); ja, a (samogłoski). Zrób prosty zestaw kart flash, aby te litery były przydatne.

Oto kilka pomysłów na ćwiczenie identyfikacji liter i dźwięków przed i podczas samego początku. Słowa są dla ilustracji.

1. Ćwicz i ćwicz (proste): „Pokażę ci cztery litery (np. M, c, t, a). Który to jest t? Który to jest c? Który z nich jest? Który to m? ”

2. Ćwicz i ćwicz (ciężko): Co to za list? Jaki dźwięk to robi?

3. Rozłóż jedną kartę (powiedzmy, m): „Zamierzam powiedzieć słowo, jeśli zaczyna się od / m / sound, dotknij go. Jeśli nie, podnieś rękę. „(Mata, mop, sat, błoto, kot, pit, mata, Mike, pan, szczur)

4. Rozłóż dwie karty (bez samogłosek, przykład: t, c); Zamierzam powiedzieć słowo. Jeśli zaczyna się od / t / sound, dotknij karty t. Jeśli zaczyna się od / c / sound, dotknij karty c. Możesz próbować dźwięków kończących, ale jest znacznie trudniej.

5. Zagraj w koncentrację. Umieść, zakryte, cztery pary kart (powiedz t, t, c, c, p, p, n, n). Poproś go, aby podniósł dwie karty, mając nadzieję na dopasowanie. Jeśli tego nie zrobi, każ mu odwrócić karty zakryte i spróbuj ponownie. Za każdym razem, gdy dziecko wyświetla kartę, poproś ją o literę i dźwięk. Dzieci uwielbiają tę grę, a ty nakłaniasz ich do wielokrotnego powtarzania nazw listów i dźwięków.

6. Poszukaj możliwości w świecie rzeczywistym, aby twoje dziecko wskazało jedną z pierwszych liter i rozpoznało dźwięk, który wytwarza w słowie.

Wszystkie te działania pomogą stworzyć podstawy do rozpoczęcia umiejętności czytania. Postaraj się, aby były zabawne i wciągające, i powodzenia!

Napady złości i rodzicielstwo

W ubiegłym tygodniu powiązaliśmy artykuł Patty Onderko, który wyjaśnił, że istnieje wzorzec i przewidywalność napadu złego humoru, który ściśle wiąże się z rozwijającym się, ale wciąż niedojrzałym, małym dzieckiem. Sensowne jest, że napad złości będzie główną reakcją na lukę pomiędzy DUŻYMI ​​pomysłami malucha i jego ograniczonym słownictwem do komunikowania się. A to, że napad złości jest skutecznym sposobem informowania o coraz większej potrzebie malucha / chęci bycia DOKŁADNIE w swoim świecie.

Małe dzieci potrzebują pomocy w zarządzaniu tym dramatycznym etapem wzrostu. Wiele z tego, co robią w ciągu jednego dnia, dzieje się, ponieważ ich coraz bardziej skoordynowany, mobilny status oznacza, że ​​MOŻNA; opróżnianie i napełnianie kubełków, przenoszenie rzeczy z jednego miejsca do drugiego, proszenie o powtarzanie tej samej gry w kółko – wszystko po to, aby przyjemność z tego była możliwa. Proces trwa, aż zabraknie gazu. Kiedy zbiornik jest pusty (ponieważ jest zmęczony, głodny lub zużyty), lepiej mieć nadzieję, że nie jesteś daleko od domu.

W Kids Plus wierzymy, że chociaż istnieją przewidywane wzorce rozwoju dzieci, każde dziecko jest wyjątkowe. Dlatego opracowywanie strategii pomagania dzieciom w nauce i zarządzaniu rodzicami najlepiej jest tworzyć w rozmowie, która uwzględnia indywidualne mocne i słabe strony. Nasze zajęcia z serii Kids Plus Parenting oferowane w The Well to właśnie zrobią. Omówimy tematy związane z rodzicielstwem istotne dla Ciebie i Twojej rodziny oraz opracujemy strategie, które pasują zarówno do potrzeb rozwojowych dzieci, jak i ich rodzin.

Rodzicielstwo wymaga dużo cierpliwości, kreatywności, informacji, humoru i, być może, przede wszystkim, wglądu w nasze mocne i słabe strony – jak te magiczne guziki naszych dzieci, które zawsze wydają się wiedzieć, jak je znaleźć i naciskać na podstawy! Nasze warsztaty dla rodziców dla dzieci Plus mają na celu pomóc Ci znaleźć i wykorzystać nowe rezerwy wszystkich tych rzeczy. A może nawet niektóre, o których nie wiedziałeś!

Ponieważ planujemy nowe wydarzenia, z pewnością prześlemy je tutaj.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.